Aromamarketing – marketing zapachowy

Świece z logo firmy

Istnieje wiele odmian marketingu – jednym z nich jest tytułowy aromamarketing. Aroma w przełożeniu z języka angielskiego to zapach, woń. Oczywistym zatem jest, że aromamarketing to rodzaj marketingu, w którym główną rolę pełni aromat. Z pewnością zapach jest nieodłącznym elementem naszego funkcjonowania –  oddziałuje na nasz nos w znacznie większym stopniu niż nam się wydaje. Według badań woń kojarząca się z miłymi chwilami czy czasami dzieciństwa pomaga w poprawieniu naszego samopoczucia nawet w 40%.

Czym jest? Na czym dokładnie polega? Jaką spełnia rolę?

Aromamarketing – historia

Zacznijmy od przedstawienia genezy tego zjawiska. Marketing zapachowy powstał w latach 90-tych XXw. z inicjatywy Singapore Airlines, który jako jeden z pierwszych postanowił wykorzystać zmysł zapachu w działaniach marketingowych. Odczuwany zapach wzbudza w człowieku bardzo silne emocje – w związku z tym może przywoływać wspomnienia, kojarzyć się z miejscem, osobą lub stanem, np. z luksusem. Właśnie dlatego wiele linii lotniczych postanowiło wykorzystać zapach jako narzędzie wspomagające kampanie marketingowe i tym samym budujące pozytywny wizerunek marki.

Aromamarketing w Polsce

W Polsce aromamarketing pojawił się w tym samym momencie, w którym swoją premię kinową miał film pt. „Jaśmin” reżyserii Jana Kolskiego. Przed wejściem widzów na salę została ona potraktowana zapachem jaśminu, dzięki czemu widzowie mogli nie tylko zobaczyć film na ekranie, ale również poczuć zapach kojarzący się z tytułem. Prawdopodobnie, nie tylko poprawiło to wizerunek kina, które od tamtej pory kojarzyło się z miejscem spokojnym, przyjaznym i aromatycznym, ale również ilekroć widz poczuł po seansie zapach jaśminu od razu przywoływał na myśl wspomnienia o filmie i miejscu, w którym go oglądał.

Czym dokładnie jest marketing zapachowy?

Jest to jeden ze skuteczniejszych sposobów budowania i umacniania wizerunku marki. Dzieje się to za pomocą odpowiednio dobranych kompozycji zapachowych aplikowanych w miejscu sprzedaży i wykonywania usług. Zapach pozwala marce na wzbudzenie w kliencie emocji, dotarcia do jego wspomnień i pragnień.

Działanie to ma na celu przede wszystkim stworzenie wyjątkowej atmosfery, czyli takiej która będzie sprzyjała zakupom, negocjacjom biznesowym, oddawaniu się relaksowi (np. u fryzjera, kosmetyczki, masażysty). Dlatego, jeśli marka właściwie dobierze nuty zapachowe może „od wejścia” wywrzeć na kliencie wrażenie luksusu i elegancji.

Aromamarketing jest stosowany w takich miejscach jak: centra handlowe, banki, biurowce, korporacje, centra rozrywki, miejsca eventowe, kasyna, salony samochodowe, sklepy, hotele, kluby fitness i wiele innych.

O czym należy pamiętać wykorzystując tą technikę?

Przede wszystkim o proporcjach! Jest to kwestia kluczowa, ponieważ stosując zbyt dużą dawkę zapachu możemy zaszkodzić wizerunkowi, aniżeli go poprawić. Należy znaleźć złoty środek między ledwo wyczuwalną nutą zapachową, a agresywną wonią.

Marketing zapachowy w handlu

Woń jest elementem oddziałującym na nasze zmysły obok którego nie da się przejść obojętnie.Dobrze zaromatyzowana przestrzeń handlowa pozwala wpłynąć na decyzje zakupowe klientów, oraz sprawia, że osoby te pozostają dłużej w konkretnym pomieszczeniu aby jeszcze kilka chwil móc rozkoszować się pięknym zapachem.

Korzyści z zastosowania aromamarketingu w miejscu sprzedaży

1 .Zapach sklepu kształtuje jego wizerunek – piękna woń wyczuwalna od wejścia kreuje przyjazną atmosferę, poprawia samopoczucie klientów, ale także pracowników

2. Personel, który pracuje w aromatyzowanej przestrzeni jest bardziej wydajny i produktywny

3. Sklep może wykreować w klientach poczucie przywiązania przy użyciu odpowiednich nut zapachowych (atrybut sensoryczny)

4. Z pewnością marka tworzy w ten sposób swoje „logo zapachowe”

5.Zapach utrwala wizerunek marki (zapach zapamiętujemy przez całe życie; nawet po długich latach czując „znajomą” woń jesteśmy w stanie przywołać wspomnienia i okoliczności z nim związane)

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments